Rastislav Iliev, moderátor: „Gavaci to dokázali. Žiaci z levického gymnázia Andreja Vrábla vytvorili najlepšiu reťazovú reakciu. Prírodovedná súťaž Reťazová reakcia bola založená na kreativite žiakov a ich schopnostiach riešiť problémy. Na Slovensku sa uskutočnila vôbec po prvý raz.“
Rasťo Iliev, redaktor: „21 tímov zo 16 stredných škôl a gymnázií z 13 slovenských miest sa zapojilo do súťaže Reťazová reakcia a poslalo videá svojich zariadení poháňaných sériou fyzikálnych a chemických reakcií. Čo je reťazová reakcia?“
Štefan Stanko, študent Gymnázia A. Vrábla v Leviciach: „Tak reťazová reakcia, ide vlastne o nejakú následnosť krokov a vždy ten jeden spustí ten ďalší a nejako na konci to niečím vyvrcholí, niečím zaujímavým.“
Rasťo Iliev, redaktor: „A na tejto reťazovej reakcii pracovalo koľko ľudí a ako dlho ste na tom robili?“
Štefan Stanko, študent Gymnázia A. Vrábla v Leviciach: „Tak boli sme v tíme piati plus pani profesorky a robili sme na tom vlastne dosť dlho, asi dva týždne, alebo aj viac. My sme to tak postupne pripravovali a potom sme to zliepali dokopy a skúšali, vymieňali, až kým to nevyšlo.“
Rasťo Iliev, redaktor: „Vytvoriť takú reťazovú reakciu pritom nie je vôbec jednoduché. Skladá sa minimálne z 10 krokov. Ak jeden z nich nevyjde, celá snaha bola zbytočná. A celý ten proces spočíva v čom?“
Štefan Motko, študent Gymnázia A. Vrábla v Leviciach: „Sú tam rôzne chemické a fyzikálne deje, ktoré na seba nadväzujú a jeden spúšťa druhý. Toto lanko sa tu pretrhne a ono uvoľní túto skúmavku, ktorú teraz priväzujú a vyleje sa tá kyselina sírová, ktorá je v nej, sa vyleje do tohto lievika a to bude pokračovať do tejto misky.“
Rasťo Iliev, redaktor: „Nie je to nebezpečné?“
Štefan Motko, študent Gymnázia A. Vrábla v Leviciach: „Nie, nie je to nebezpečné, pretože tie množstvá sú naozaj malé.“
Rasťo Iliev, redaktor: „Ale treba byť asi opatrný.“
Štefan Motko, študent Gymnázia A. Vrábla v Leviciach: „Áno, treba byť opatrný, preto so sírovkou pracujeme pomocou pipiet, alebo teda teraz pipety nemáme, tak použijeme kapiláru.“
Rasťo Iliev, redaktor: „O priazeň odbornej poroty i širokej verejnosti prostredníctvom online hlasovania bojovalo 105 žiakov a 21 učiteľov z rôznych kútov Slovenska. Do hlasovania sa zapojilo takmer 15 tisíc ľudí. Väčšina z nich sa zhodla s členmi odbornej poroty. Víťazom sa stal tím Gavaci z Gymnázia Andreja Vrábla v Leviciach pod vedením učiteľky chémie Vieroslavy Potočárovej.“
Vieroslava Potočárová, učiteľka chémie, Gymnázium A. Vrábla v Leviciach: „Študenti sú jednak podkutí vedomostne veľmi dobre a sú kreatívni a radi sa hrajú a to sme mohli zužitkovať, to, že sa vedia hrať napriek tomu, že už nie sú malé deti. Boli to náročné týždne z toho dôvodu, že sme to robili počas vyučovania, aj v popoludňajších hodinách, ale keďže sme boli všetci zapálení, zanietení, tak nás to mimoriadne bavilo. A súťaž bola úžasná v tom, že sme hrali tímovo, že nesúťažil každý sám za seba, ale mohli si navzájom pomôcť, navzájom sa tešiť, takže to bolo veľkým bonusom, samozrejme okrem tej ceny úžasnej, ktorú sme získali.“
Rasťo Iliev, redaktor: „Bolo to jasné, že to získa vaša trieda, verili ste si od začiatku?“
Peter Maček, študent Gymnázia A. Vrábla v Leviciach: „Hlasovanie divákov bolo napäté do posledného konca. My sme ešte išli spať s tým, že sme prehrali, no ráno keď sme sa zobudili sme vyhrávali o 20 hlasov.“
Rasťo Iliev, redaktor: „Aký je to pocit?“
Peter Maček, študent Gymnázia A. Vrábla v Leviciach: „Fenomenálny a sme radi, pociťujeme veľký pocit zadosťučinenia za tú dvojtýždňovú prácu.“
Rasťo Iliev, redaktor: „Súťaž je známa aj vo svete. Konala sa už v 9 krajinách strednej Európy. U nás sa uskutočnila vďaka podpore Slovenskej chemickej spoločnosti, Zväzu chemického a farmaceutického priemyslu, Združeniu učiteľov chémie a Ústavu polymérov Slovenskej akadémie vied.“ Ing. Igor Lacík, DrSc., riaditeľ Ústavu polymérov SAV: „V mojom ponímaní chémia vlastne zohrala takú úlohu počas štúdia, že sa mi vlastne stala poslaním asi na celý život.“
Rasťo Iliev, redaktor: „Preto ste asi nemali problém z vašej pozície podporiť takýto mládežnícky projekt?“ Ing. Igor Lacík, DrSc., riaditeľ Ústavu polymérov SAV: „Sme vždycky zástancami toho, že treba nájsť akékoľvek vhodné a účinné cesty na to, aby sme prilákali mladých ľudí do tém súťaží podobného typu, aby sa vlastne spropagovala veda a spropagovala cez túto súťaž aj Ústav polymérov.“
Rasťo Iliev, redaktor: „Vyhodnotenie výsledkov sa konalo práve na Ústave polymérov Slovenskej akadémie vied, kde nám žiaci víťaznú fyzikálno-chemickú reakciu predviedli. Ceny s rozdané, máte v rukách 1. miesto, čo to pre vás znamená?“
Štefan Stanko, študent Gymnázia A. Vrábla v Leviciach: „Pre nás je to určitá výzva. Pokúsime sa zapojiť sa aj v budúcich ročníkoch a.“
Rasťo Iliev, redaktor: „A vyhrať.“ Štefan Stanko, študent Gymnázia A. Vrábla v Leviciach: „No možno, bolo by to fajn.
Patrik Furda, študent Gymnázia A. Vrábla v Leviciach: „Je treba vrátiť sa zase naspäť tam kde sme boli, pretože v poslednom čase sme trávili všetok náš vlastne čas prácou na tomto projekte. Čiže konečne treba prísť domov, vyspať sa, užiť si výhru a vlastne vrátiť sa do nášho bežného života, do školy.“
Rasťo Iliev, redaktor: „Ako budete oslavovať?“
Peter Maček, študent Gymnázia A. Vrábla v Leviciach: „Vyhodíme labák do vzduchu, no.“
Rasťo Iliev, redaktor: „Každý z víťazného tímu si domov odniesol tablet a MP4 prehrávač. Študenti však výrazne pomohli aj svojej škole – finančnou odmenou vo výške 2 tisíc eur na nákup edukačných pomôcok.“
Edita Hippová, konateľka spoločnosti BASF Slovensko: „Myslím si, že sa veľa diskutuje teraz na Slovensku o tom, ako majú mladí ľudia málo záujmu práve o prírodné vedy, o chémiu, o fyziku, ale zase na druhej strane tieto znalosti a tieto vedy sú tie, ktoré sú vlastne našou budúcnosťou, sú nepostrádateľné pre to, aká bude aj vlastne naša budúcnosť a práve preto je treba zvyšovať a popularizovať aj tú chémiu vlastne práve medzi tými stredoškolskými žiakmi, aby naozaj sa o to zaujímali a aj išli týmto smerom.“
Vieroslava Potočárová, učiteľka chémie, Gymnázium A. Vrábla v Leviciach: „Vždy sa nájdu žiaci, ktorých je možné podchytiť, pretože sú šikovní a majú záujem, aj keď sú tie prírodné vedy náročnejšie, dajú sa takí žiaci nájsť. Práve aj takéto súťaže, ktoré sú hravé, sú zaujímavé, sú veľmi dobrým protipólom k tým klasickým vedomostným súťažiam, ako predstavujú predmetové olympiády.“
Rasťo Iliev, redaktor: „Tím nazvaný Veľmi veľké demolačné kladivo, ktorý viedla učiteľka Emília Korčeková z pezinského Gymnázia, sa umiestnil na 2. mieste a žiaci Cirkevnej strednej školy svätých Cyrila a Metoda v Humennom s tímom Crazy Science na čele s učiteľkou Ivanou Bučekovou obsadili tretiu priečku. Víťazom ešte raz gratulujeme a nielen im želáme veľa úspechov. Rasťo Iliev, televízia Bratislava.“